استودیوهای مایکروسافت اجازه انتشار بازی بر روی دیگر پلتفرم‌ها را نیز دارند

استودیوهای مایکروسافت

در سال گذشته مایکروسافت دست به خرید یک سری استودیو زد که باعث شده است آن‌ها یک لاین آپ قوی از توسعه دهندگان را در اختیار داشته باشند. اکنون باید دید که استودیوهای مایکروسافت چگونه عمل خواهند کرد.

مایکروسافت خواهان ساخت بازی‌های زیبا و کوچک توسط استودیو Ninja Theory است

با این وجود سوال اصلی این است که این استودیوها قرار است چگونه فعالیتی داشته باشند و چه تاثیری بر روی لاین آپ نه چندان قوی از بازی‌های انحصاری‌ ایکس‌باکس دارند؟ مایکروسافت هدف اصلی خود از خریداری این استودیوهای را این معرفی کرده است که سرویس گیم‌پس را برای خریداران جذاب‌تر کند، اما آیا فعالیت آن‌ها تنها به همین موضوع محدود است؟

اگر یادتان باشد چندی پیش ما شاهد عرضه بازی Cuphead برای نینتندو سوئیچ بودیم. با اینکه استودیو MDHR به مایکروسافت تعلق ندارند و یک استودیو فرست پارتی محسوب نمی‌شود، ولی آی‌پی Cuphead به این شرکت تعلق دارد. به همین دلیل عرضه این عنوان بر روی پلتفرمی که متعلق به مایکروسافت نیست بسیار شگفت‌انگیز بود. به همین خاطر طرفداران سوال داشتند که ممکن است در اینده شاهد عرضه بازی‌های بیشتری از سوی این شرکت بر روی دیگر پلتفرم‌ها باشیم؟ بنابر صحبت‌های رئیس استودیوهای مایکروسافت این موضوع غیرممکن نیست.

مت بوتی در مصاحبه با سایت گیم اینفورمر گفت که اگر یک استودیو قصد عرضه بازی برای چند پلتفرم را داشته باشند، اجازه این کار را خواهد داشت.

من فکر می‌کنم که اجازه اینکار را خواهیم داد.  به نظر من سوال اصلی این نیست که بازی بر روی نینتندو سوئیچ یا پلی‌استیشن عرضه شود، بلکه مهم این است که چه چیزی به نفع خود بازی خواهد بود. به بیان دیگر آیا بازی مورد نظر از اینکه بر روی دیگر پلتفرم‌ها عرضه شود، سود خواهد برد؟ یا اینکه عنوانی داشته باشیم که با عرضه دیگر پلتفرم‌ها، بتوانیم از آن بهتر پشتیبانی کنیم. مانند دیگر سرویس‌های ما مثل xCloud، گیم‌پس و ایکس‌باکس لایو ما از بازی‌های خودمان به بهترین نحو پشتیبانی می‌کنیم.

رئیس استودیوهای مایکروسافت سپس به بازی Minecraft اشاره کرد که با وجود اینکه استودیو توسعه دهنده آن توسط مایکروسافت خریداری شده، ولی بر روی پلی‌استیشن  و نینتندو سوئیچ در دسترس است. همچنین بازی Minecraft Dungeons نیز قرار است یک عنوان مولتی پلتفرم باشد. با یان وجود بازی‌های بزرگ و AAA قرار است تنها در انحصار ایکس‌باکس  بماند.

با یک بازی مثل Minecraft از همان ابتدا مشخص بود که قرار نیست آن را از روی دیگر پلتفرم‌ها حذف کنیم. حتی پس از خریداری استودیو سازنده ان، Minecraft بر روی پلتفرم‌های بیشتری نیز عرضه شد. با این وجود مشخص است مجموعه‌های بزرگ Forza و Halo و Sea of Thieves قرار نیست بر روی دیگر پلتفرم‌ها قابل دسترس باشند. این بازی‌ها تنها برای دارندگان ایکس‌باکس ساخته خواهند شد.

ما در یکی دو سال اخیر دیده‌ایم که مایکروسافت در حال دور شدن از ایده‌های سنتی صنعت بازی‌سازی است و موفقیت برای آن معنی جدیدی پیدا کرده است. به همین خاطر آن‌ها اجازه داده‌اند که استودیوهای فرست پارتی بر روی دیگر پلتفرم‌های نیز کار کنند. با این وجود باید دید که آیا این تغییر فلسفه چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

نوشته استودیوهای مایکروسافت اجازه انتشار بازی بر روی دیگر پلتفرم‌ها را نیز دارند اولین بار در گیم شات پدیدار شد.