تحلیل فنی بازی Wolfenstein: Youngblood ؛ تکرار یک دستاورد خوب

بازی Wolfenstein: Youngblood

بازی Wolfenstein: Youngblood با بازخوردهای مثبت از سوی بازیکنان و منتقدان به انتشار رسیده است و در ادامه با تحلیل فنی آن همراه گیم‌شات باشید.

نقد و بررسی بازی Wolfenstein: Youngblood؛ دوقلوهای افسانه‌ای

بازی Wolfenstein: Youngblood هفته‌ی گذشته عرضه‌ی آرام و کم‌سر و صدایی داشت که برای یک عنوان بتسدا کمی عجیب به نظر می‌آید. حتی می‌توان گفت که نسخه‌ی موبایلی Doom حضور برجسته‌تری در میان اخبار و به‌طور کلی فضای مطبوعات داشت (که اگر صادق باشیم، بیشتر توجه و تمرکز بر روی آن به‌خاطر قضیه‌ی اجبار وصل شدن به Bethesda.net بود).

با این حال، این موضوع این واقعیت را که Wolfenstein: Youngblood یک عنوان تیراندازی کوآپ بسیار خوب و دنباله‌ای تمام و کمال بر سری Wolfenstein است تغییر نمی‌دهد. این عنوان اگرچه ایرادات به‌خصوص خود را دارد، در کل تجربه‌ی جامع و سرگرم‌کننده‌ای است که در ادامه به جنبه‌ی فنی و گرافیکی آن خواهیم پرداخت.

مقایسه‌ی نسخه‌های پلی‌استیشن ۴، پرو ایکس‌باکس وان ایکس و پی‌سی

با Youngblood رزولوشن متغیر نیز به سری بازگشته است و در واقع نقش اصلی را در اجرای بازی با حداقل نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه بر روی کنسول‌ها ایفا می‌کند. نسخه‌های پلی‌استیشن ۴ پرو و ایکس‌باکس وان ایکس این عنوان نسبت به نسخه‌ی The New Colossus از نظر کیفیت تصویر در سطحی نزدیک‌تر با یکدیگر قرار دارند. در The New Colossus شاهد تفاوت قابل توجهی بین این دو نسخه بودیم؛ ایکس‌باکس وان ایکس به راحتی بازی را با رزولوشن ۴K به اجرا درمی‌آورد درحالی که پلی‌استیشن ۴ پرو اغلب در حفظ رزولوشن ۱۴۴۰p دچار مشکل می‌شد. حال در Younblood، رزولوشن پایه‌ بر روی هر دو کنسول ۱۴۴۰p است. البته بر روی تنظیمات پیش‌فرض، ایکس‌باکس وان همچنان بهتر از پلی‌استیشن ۴ پرو عمل می‌کند و این رزولوشن را حفظ می‌کند. رزولوشن پلی‌استیشن ۴ پرو اغلب به زیر ۱۴۴۰p کاهش می‌یابد و هر دو نسخه بر روی یک صفحه نمایش ۴K قابل قبول به نظر می‌رسند، که بخش عمده‌ی آن به‌خاطر TSSAA است که تصویر را به نوعی به خوبی صاف می‌کند.

سه گزینه برای رزولوشن متغیر بر روی هر دو کنسول پلی‌استیشن ۴ پرو و ایکس‌باکس وان ایکس وجود دارد: معمولی، شدید و غیرفعال. و هیچ‌کدام از این گزینه‌ها نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه به‌طور ثابت را فراهم نمی‌کنند. بررسی عملکرد بازی بر روی کنسول‌ها با اجرای برخی از صحنه‌ها از طریق برنامه‌ی اوپن سورسی به نام trdrop صورت گرفته است و این نرم‌افزار می‌تواند دید بهتری نسبت به عملکرد اجرایی را ارائه به ما ارائه دهد، از آنجا که نمایش دقیق و تمام و کمال عملکرد تنها توسط خود سازندگان میسر است چون به مجموعه‌ی گسترده‌ای از ابزار مختلف دسترسی دارند.

وقتی رزولوشن متغیر بر روی گزینه‌ی معمولی یا شدید قرار داده شده باشد، در دو کنسول رزولوشن حول ۱۴۴۰p می‌چرخد و نرخ فریم بین ۵۰ تا ۶۰ فریم بر ثانیه است. با این حال، رزولوشن متغیر بر روی گزینه‌ی شدید کمک می‌کند که نرخ فریم به ۶۰ بر ثانیه نزدیک‌تر باشد و غیر فعال کردن این قابلیت به کل، باعث می‌شود که عملکرد بازی در صحنه‌های شدید و شلوغ به مشکل بیافتد. لازم به ذکر است که بر روی گزینه‌ی شدید، پلی‌استیشن ۴ پرو نسبت به ایکس‌باکس وان ایکس بسیار نزدیک‌تر به نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه است. وقتی هم که کاملاً رزولوشن متغیر غیر فعال باشد، عملکرد بازی بر روی هر دو کنسول نامنظم می‌شود اما پلی‌استیشن ۴ پرو در کل بهتر عمل می‌کند.

بازی Wolfenstein: Youngblood

یکی از نکات عجیب Youngblood این است که هرچه به دشمنان نزدیک‌تر می‌شوید، عملکرد بازی نیز افت پیدا می‌کند. این می‌تواند به‌خاطر سطح جزئیات یا تعداد ذرات و جزئیاتی باشد که در لحظه طی درگیری‌های نزدیک به نمایش درمی‌آید. در اینجا هم افت فریم طی این صحنه‌ها بر روی ایکس‌باکس وان بیشتر و قابل توجه‌تر از پلی‌استیشن ۴ پرو است.

درحالی که عملکرد بر روی کنسول‌ها ایده‌آل نیست، باید Younbglood را بر روی پی‌سی تجربه کنید تا به نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه به‌طور ثابت برسید. بررسی این عنوان بر روی کارت گرافیک GTX 1080Ti، پردازنده‌ی Ryzen 1700 CPU و رم ۱۶ گیگابایت GDDR4 صورت گرفته است. بازی Wolfenstein: Youngblood دارای تعداد قابل قبولی تنظیمات گرافیکی است که صرفاً به امثال Anti-Aliasing، نورپردازی، سایه‌پردازی، عمق میدان و کیفیت آب محدود نمی‌شود. قطعاً با سخت‌افزار مذکور مشکلی در اجرای بازی با نرخ فریم ۶۰ وجود نداشت و پی‌سی یک قدم جلوتر از نسخه‌های کنسولی با نرخ فریم ناپایدارشان است.

نسخه‌ی پی‌سی همچنین در سایر زمینه‌های گرافیکی نظیر جزئیات شخصیت‌ها و Anti-Aliasing عالی عمل می‌کند و مشخص است که کدام پلتفرم در زمینه‌ی عملکرد اجرایی و جلوه‌های بصری پیروز میدان است.

موتور بازی Wolfenstein: Youngblood

بازی Wolfenstein: Youngblood جالب‌ترین و در عین حال، معمولی‌ترین عنوانی است که روی موتور idTech 6 مشاهده کرده‌ایم، چون برای تازه‌واردان پیشرفت فنی قابل توجهی نسبت به The New Colossus صورت نگرفته است. باید منتظر idTech 7 و Doom Eternal بمانیم تا چیزهای جدیدی که استودیوی «اید سافت‌ور» (id Software) بر روی آن کار می‌کند نظیر نقشه‌های وسیع‌تر و مدل‌های باجزئیات‌تر و باکیفیت‌تر را ببینیم. Youngblood دقیقاً همان تکنولوژی‌ای را که دو سال قبل از The New Colossus دیدیم به نمایش می‌گذارد. البته این به‌طور کلی آنچنان بد نیست. The New Colossus یکی از بهترین عناوین تیراندازی اول‌شخص از لحاظ جلوه‌های بصری بود که تجربه‌ای با نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه را ارائه می‌داد و Doom را در زمینه‌ی جلوه‌های بصری کنار می‌زد درحالی که همچنین نرخ فریم روان خود را هم حفظ می‌کرد.

البته این به این معنی نیست که Youngblood به کل پیشرفتی ندارد. انویدیا موفق شده است که اید سافت‌ور را هم سوار قطار Ray Tracing کند. دارندگان RTX، بر روی بازی Wolfenstein: Youngblood از Ray Tracing زمانی که پچ مخصوص آن منتشر شود بهره خواهند برد. Youngblood دارای انعکاس‌های RTX به شیوه‌ی Battlefield V خواهد بود و درحالی که شاید این بهبود آنچنان عظیم نباشد، به هر حال مزیت‌های خود را دارد و این عنوان را به بهترین بازی idTech 6 تاکنون از نظر جلوه‌های بصری تبدیل خواهد کرد.

بازی Wolfenstein: Youngblood

حال چه چیزی از The New Colossus تا Younglood تغییر کرده و چه چیزی همچنان مثل قبل است؟ تمامی قابلیت‌های کلیدی idTech 6 که البته حفظ شده است. Youngblood از رندرینگ Clustered Forward برای نورپردازی استفاده می‌کند و مانند The New Colossus و Doom خوب به نظر می‌رسد. این نوع رندرینگ برای بازی‌سازان یک تیر و دو نشان است: بیشترین تعداد نورهای پویا و متغیر ممکن در یک رندرر تاخیریافته (Deferred Renderer) و عملکرد استثنائی Forward Renderer. اکثر منابع نور در اینجا پویا هستند و این به جلوه‌ی کلی بازی کمک قابل توجهی می‌کند، به ویژه در صحنه‌هایی که در محیط بسته جریان دارند. مناطق بسته و سرپوشیده‌ی متعددی در بازی وجود دارند که دارای نور شدید و اشیاء و مواد براق هستند؛ اینجا نورپردازی پویا و رندرینگ فیزیکی مواد دست به دست هم می‌دهند تا فضای علمی فانتزی جذابی را خلق کنند.

همان‌طور که اشاره شد، رندرینگ فیزیکی تأثیر برجسته‌ای در بازی دارد. بسیاری از سطوح Youngblood در محیط‌های شهری بسیار براق و فلزگونه هستند و رندریگ این عنوان به‌طوری است که به خوبی این ویژگی‌ها را به نمایش درمی‌آورد. استفاده‌ی گسترده از انعکاس‌های Screen Space حتی این سطوح را بهتر هم می‌سازد. وقتی که پچ مخصوص RTX منتشر شود، انعکاس‌های Ray Tracing هم به پویایی محیط‌های بسته خواهد افزود. به جرئت می‌توان گفت که انعکاس‌ها در فضاهای بسته‌ی بازی Wolfenstein: Youngblood شبیه به تریلرهای عنوان Control از استودیوی «رمدی» (Remedy) خواهد شد؛ این انعکاس‌ها فراتر از چیزی که در Screen Space ممکن است خواهند رفت و صحنه را دگرگون خواهند کرد.

idTech 6 بسیار متکی به افکت‌های ذرات است و خوشبختانه باعث ناامیدی ما نمی‌شود. حجم‌های ذرات، نور و سایه دریافت می‌کنند و تیراندازی‌ها و انفجارهای چشم‌گیری را به وجود می‌آورند. نورپردازی رنگی بر روی حجم‌های ذرات تأثیر دارد و این به ویژه با انفجارهایی قابل توجه است که کنار نورهای رنگی رخ می‌دهد. مثلاً وقتی چراغ‌های هشدار به صدا درمی‌آیند، رنگ قرمز نور بر روی ذرات پدیدار می‌شود و یک حجم طبیعی و واقع‌گرایانه را به وجود می‌آورد.

مدل‌های شخصیت‌ها تغییر بسزایی نسبت به نسخه‌ی The New Colossus نداشته‌اند. همچنان شاهد مدل‌هایی با ضلع‌بندی نسبتاً عالی و پراکندگی زیرپوستی (Subsurface Scattering) هستیم و رندرینگ فیزیکی نیز مورد استفاده قرار گرفته است تا زره فلزی دشمنان و ربات‌ها را به‌طور دقیق به تصویر بکشد.

بازی Wolfenstein: Youngblood

بخش پس‌پردازش بازی Wolfenstein: Youngblood نیز از ابزار idTech 6 بهره‌ی کامل را می‌برد. (Temporal Supersampling AA (TSSAA را در این عنوان مشاهده خواهید کرد که کمی ظرافت را به تصویر بخشیده است. از آنجا که Younbglood از قابلیت رزولوشن متغیر بر روی کنسول‌ها بهره می‌برد، TSSAA برای حفظ یک تصویر ثابت در اوج صحه‌های اکشن که در آن‌ها ممکن است نرخ فریم و رزولوشن کاهش یابد، حیاتی است؛ به‌خصوص روی کنسول‌های پایه.

علاوه بر این، تاری حرکتی (Motion Blur) و عمق میدان عالی موتور idTech 6 را هم شاهد هستیم. تاری حرکتی بر روی پی‌سی و کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ پرو و ایکس‌باکس وان ایکس بسیار خوب به نظر می‌رسد و در عین حال، عمق میدان بوکه (Bokeh Depth Of Field) که اولین بار در Doom شاهد آن بودیم بازگشته است. این عنوان عمق میدان را بر روی کنسول‌ها به طوری پیاده‌سازی کرده است که کمتر نظیر آن را در میان عناوین کنسولی دیده‌ایم، درحالی که همچنین بیشترین سازگاری و کمترین مداخله را در عملکرد اجرایی دارد.

نتیجه

به‌طور کلی بازی Wolfenstein: Youngblood بیشتر یک تکرار است تا تکامل. درحالی که در سال آخر یا شاید یکی مانده به آخر نسل هشتم قرار داریم، بازی‌سازان در تلاش هستند که از تمام قابلیت‌های پلی‌استیشن ۴ پرو و ایکس‌باکس وان بهره ببرند. برخی عناوین نظیر RAGE 2 بر روی این کنسول‌ها که برچسب ۴K روی آن‌ها است، رزولوشن ۱۰۸۰p را ارائه می‌دهند، هرچند که نرخ فریم آن‌ها ۶۰ بر ثانیه باشد.

بازی Wolfenstein: Youngblood و نکته‌های که قبل از خرید آن باید بدانید

حال در آخرین ساخته‌ی استودیوی «مشین گیمز» (MachineGames)، کیفیت جلوه‌های بصری در یک سطح با نسخه‌ی قبلی باقی مانده است (اگرچه همان سطح هم سطح بالایی است) تا عملکرد اجرایی حفظ شود. Youngblood آنچنان بهتر از عناوین قبل‌تر idTech 6 به نظر نمی‌رسد اما به نوبه‌ی خود جلوه‌های جذابی را دارا است. با روی کار آمدن idTech 7 با عنوان Doom Eternal تا چند ماه دیگر، باید منتظر ماند و دید که مشین گیمز با این موتور جدید چه کاری انجام خواهد داد. آیا نسخه‌ی سوم Wolfenstein (اگر در کار باشد) از این موتور جدید و قابلیت‌هایش نهایت استفاده را خواهد برد؟ اگر چنین اتفاقی رخ دهد، شاهد یک تیراندازی اول‌شخص با نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه بر روی پلی‌استیشن ۴ پرو و ایکس‌باکس وان خواهیم بود یا اینکه باید برای کنسول‌های نسل نهم صبر کنیم؟

نوشته تحلیل فنی بازی Wolfenstein: Youngblood ؛ تکرار یک دستاورد خوب اولین بار در گیم شات پدیدار شد.